posts

video’s embedden in Moodle

Voor een elearning project waar ik nu bij betrokken ben moeten we een flink aantal video’s online in Moodle plaatsen. We gebruiken daarvoor de youtube videoservers, alhoewel er alternatieven te overwegen zijn (maar dat moet ik nog eens goed uitzoeken). Omdat niet alle deelnemers aan het project even handig zijn in het toepassen van multimedia heb ik een stappenplan gemaakt om dit te doen. De tutorial is onder de creative commons licentie en Engelstalig. Ik heb het ook in word format gelaten, zodat je makkelijk een toevoeging of aanpassing kan maken.

video in Moodle

Door de techniek te volgen uit deze tutorial kan je met bescheiden middelen toch een goedwerkende elearning site maken met stabiele video’s ge-embed. Wil je de video’s op een eigen streaming server draaien dan zijn er andere technieken nodig (en wordt het gelijk een stuk technischer en duurder).

Tutorial putting a video in Moodle

creative commons licentie
creative commons licentie

van wiskundige naar gamedesigner

Ik kreeg per email onderstaande vraag:

Best Wouter,

Ik ben een bijna-afgestudeerd wiskundige op zoek naar werk, en geheel toevallig struikelde ik onlangs over het blogartikel

Wat ik me nu afvraag, is of er voor iemand als ik mogelijkheden zijn om iets met gamedesign te gaan doen. Mijn hoofdrichting is de numerieke bifurcatie-analyse (als je dat wat zegt). Daarnaast heb ook de bachelor natuurkunde gedaan en mastervakken in de richting ‘scientific computing’ (o.a. numerieke lineaire algebra en algoritmen voor parallelle systemen). Specifieke game- of informaticavakken heb ik niet gevolgd, maar programmeren in C++ kan ik wel.
Ik hoop dat je tijd hebt om mijn vraag te beantwoorden! (En anders is het ook niet erg.) Bij voorbaat dank!
Vriendelijke groeten,X—–X
Ik denk (en schreef dat ook wel eens) dat wiskundigen hele goede gamedesigners kunnen worden. Computers zijn nu eenmaal numerieke machines en dat is het veld van de wiskundigen. Het gaat er in games om dat je een goed idee kan omzetten in (wiskundige) principes. Of het nu om een resource management game a la Command and Conquerer gaat, of een simulatie achtige game als SimCity, the Sims of Civilization of om de physics engine in een shooter, er zit altijd een meer of minder complex wiskundig model verwerkt in de game. Dat betekent dus dat andere technisch opgeleide mensen ook goede gamedesigners zouden kunnen zijn of worden omdat ze in staat zijn om situaties (game-concepten) te vertalen in formules die de computer begrijpt. Dus alle ir’s en ing’s zitten goed ūüėČ
designingGames
De weg naar gamedesignerschap is lang en bumpy

Ok, ik kan wiskunde, maar nu de praktijk?
 Om antwoord te geven op bovenstaande brievenschrijver heb ik eerst nog een hoop vragen terug waaronder:
  • wat voor werk zoek je, in loondienst bij een gamebedrijf of als zelfstandige of wil je een eigen gamebedrijf starten?
  • heb je al een game-idee om te bouwen of wil je andermans idee√ęn maken?
  • wat voor soort gamewerk ambieer je? Gamebedenker of programmeur (ik neem maar even aan dat het geen game-art is gezien je opleiding)? Of wellicht heel iets anders (projectleider, game-marketing, gametester, oid)?
  • wil je bij een groot gamebedrijf werken (EA, Ubisoft, Sony, Nintendo, enz.) of een kleine studio?
  • wat voor soort games zou je willen bouwen? Werken aan de grote engines (bijvoorbeeld ‘nog realistischer watermodellen in de nieuwe Unreal Engine) of aan casual of mobile games of iets ertussen? Of serious games?

Een goed beginpunt is het leren kennen van de gamebedrijven in Nederland en het lezen van een blad als Control magazine. Als je ook internationaal overweegt, begin eens bij Gamasutra. Kijk wat voor vacatures er zijn en wat je wel of niet aanspreekt. En wat je nog moet bijleren.

Wat nog leren om gamedesigner te worden?
Ik denk eigenlijk, gezien je cv en leeftijd dat je het beste kans maakt om te beginnen als programmeur en van daaruit eventueel te ontwikkelen tot gamedesigner. Er zijn maar weinig mensen die direct als gamedesigner ergens aan de slag mogen (en als jij daarbij zou behoren, dan kan dat alleen op basis van een goed portfolio van door jou bedachte games). Wat verhoogt dan je kansen op werk?

  • leer een veelgebruikte game-engine (bv. Unity, de Unreal Engine, oid)
  • bouw aan je portfolio (of het nu idee√ęn zijn, of stukken gamecode of gameprojecten maakt niet uit)
  • zorg dat je een paar boeken over gamedesign hebt gelezen. Bv. het boek Rules of Play¬†of een boek van Chris Crawford. Je bent ook welkom bij de cursus van Gameskool als je niet van boeken lezen houdt
  • maak je eigen game(s). Gebruik daarvoor een tool als Gamemaker Studio of Unity (ga niet een hele game-engine in je eentje bouwen, tenzij je game-engine bouwer wilt worden).
  • verken andere gamedesign disciplines (zoals 3d modellen, game-art, gamesounds, interaction design). Door cursussen, boeken, spelen met software, etc.
  • leer een scripttaal zoals lua, python, javascript, gml

Je moet er even voor gaan zitten, maar bedenk dat bovenstaande dingen makkelijker te leren zijn dan de stevige wiskundige basis die jij al beheerst. Veel succes!

Het gaat niet om de looks maar om het onderliggende wiskundige model
Het gaat niet om de looks maar om het onderliggende wiskundige model

Nieuwe serious games gereleased

Ik kreeg onderstaand persbericht. Ik heb de games zelf nog niet bekeken, maar de inleiding lijkt erop dat ze voor een interessant gamedesign principe gekozen hebben (hoop ik). Inderdaad, je moet serious games niet ‘normatief’ ontwerpen, maar als ondersteuner van het (denk-/leer-) proces. Lees verder het bericht:

Met een opgeheven vingertje te horen krijgen hoe de wereld in elkaar steekt, is niet zo interessant. Zelf dingen ontdekken is veel leuker. Door de serious games van Stichting Upact leren jongeren over zaken die normaal een ver van hun bed show zijn. Door verschillende games komen jongeren meer te weten over onderwerpen als conflicten, beurshandel en water- en hygi√ęneproblemen.

Handel zelf op een online beurs
Vanaf deze week gaan bijna 500 scholieren twee weken lang met elkaar de strijd aan via de game UExchange, een online aandelenspel. 8 Verschillende middelbare scholen doen mee via www.uexchange.nl. Leerlingen handelen in aandelen op een virtuele markt en proberen iedere dag een dagtitel te winnen van meest vermogende speler tot meest kritische consument tot snelste stijger in de ranking. Na twee weken wordt gekeken welke leerlingen en scholen het het beste hebben gedaan als Die Hard Handelaar of Meest Kritische Consument.

Stop conflicten nu
Conflicten ontstaan onder meer door botsende belangen, bijvoorbeeld op het gebied vangrondstoffen. Vaak zijn conflicten zo ingewikkeld dat door de bomen het bos niet meer te zien is. Via de online domino game Conflix gaan jongeren zelf conflicten oplossen. Zo krijgen zij inzicht in de belangen van verschillende partijen in een conflict. Deze game is ontwikkeld door studenten van de Hogeschool voorde Kunsten in Utrecht en wordt aangeboden door Upact. Conflix is te spelen via www.conflix.nl.

Los water- en hygi√ęneproblemen op
Droogte, geen water om de wc mee door te spoelen en geen schoon drinkwater uit de kraan. Miljoenen mensen in vooral arme landen hebben er last van. Met als gevolg, een slechte gezondheid en minder inkomen. Via de game Waterconnex komen jongeren in aanraking met deze problemen. Het doel is om iedereen te voorzien van schoon drinkwater en sanitair. Dit is niet eenvoudig want er moeten telkens keuzes worden gemaakt. Wie sluit je eerst aan en kies je in eerste instantie voor water of voor sanitaire voorzieningen? Waterconnex wordt online gespeeld opwww.waterconnex.nl.

 

low budget elearning ontwikkelen

Moodle is een mooi platform om (goedkoop) een elearning systeem mee op te zetten.  Goedkoop wil niet zeggen dat het niet ook high end kan zijn trouwens. Maar dit stukje gaat over low budget ontwikkeling. Voor die docent of school die zijn eigen lesprogramma online wil zetten, of die aanvullend onderwijs wil maken om aan te bieden aan leerlingen/studenten. Of voor de sportvereniging die thuisoefeningen in een elearning systeem wil zetten of voor diegene die zijn kennis over zijn of haar hobby online wil aanbieden (al dan niet commercieel).

Elearning bouwen = veel werk

Zogezegd is Moodle een mooi raamwerk waarbinnen je online lessen kan aanbieden. Het is niet veel werk om een Moodle installatie op te zetten en (eventueel met wat hulp) kan je binnen een uur je online ‘frame’ opgetuigd. Het grote werk bestaat echter uit al het bewerken van foto’s, teksten, video’s, audio, kortom het maken van alle multimedia. Als je daarvoor experts inhuurt, wordt het weliswaar mooier, maar ook duurder. Voor doe het zelvers met veel tijd is een oplossing wellicht het Multimedia Cookbook. Daarin wordt stap voor stap beschreven hoe je de diverse multimedia bewerkt in diverse tools. Handig voor beginners!

Ik sluit af met een visie: was het vroeger normaal dat elke docent in staat was zijn eigen lesmateriaal samen te stellen, nu zouden docenten zelf hun elearning modules moeten kunnen maken. Ondanks de beperkingen van elearning biedt het een (deel-)antwoord op te grote klassen, uitval, en verschillen in leerstijlen van leerlingen en studenten alsmede een antwoord op de ‘multimediageneratie’.

Zelf een boek schrijven en uitgeven

Nadat een uitgevers van een van de boeken waaraan ik meegeschreven had failliet was gegaan, ging ik eens kijken naar de mogelijkheden om zelf je boek uit te geven. Met de opkomst van internet en publish on demand is er veel veranderd (niet verwonderlijk dat veel uitgevers het moeilijk hebben).

Redenen om wel met een uitgever te werken

  1. Een uitgever maakt reclame voor je boek: Wanneer jij je schrijfwerk af hebt dan zal de uitgever zijn of haar netwerk gebruiken om je boek in winkels te krijgen en te presenteren op beurzen en dergelijke. Vooral als je een vakboek (bv een schoolboek) schrijft is dit belangrijk, want zo’n uitgever benadert de scholen voor je.
  2. Een uitgever helpt je met het schrijven. Veel mensen denken dat ze een boek kunnen schrijven, maar vergis je niet: schrijven is een vak, een boek schrijven kost (veel) tijd en vraagt om (taal-)vaardigheid. Als je een uitgever hebt gevonden die het met jou ziet zitten is dat een belangrijke aanwijzing dat er kwaliteit in je werk zit. En die uitgever zal je met een redacteur (of twee) helpen om de kwaliteit van je boek te verbeteren.
  3. Een (bekende) uitgever geeft status aan je boek en dit helpt dan (hopelijk) de verkoop van je boek
  4. De uitgever helpt je met de distributie van je boek, via winkels maar ook de verzending via websites. Zodat je dat niet zelf hoeft te doen.

P1180126

Redenen om niet met een uitgever te werken

  1. Een uitgever betaalt je maar (ongeveer) 10% van de verkoopprijs. De rest gaat op aan de winkel(s), de distributie, reclamekosten, enz.
  2. De meeste uitgevers zijn zo druk dat ze toch bijna geen tijd hebben het schrijven van jouw boek echt te begeleiden of echt veel tijd te besteden aan de promotie: omdat uitgevers zo onder druk staan bestaan ze vaak nog maar uit kleine bedrijfjes met een paar man in dienst, veel personeel is wegbezuinigd. En de mensen die er nog zijn die moeten alles doen. Dus als je met een uitgever in zee gaat, maak dan goede afspraken over hoe veel promotie ze zullen maken voor je boek, hoe lang en op welke manier. Vraag jezelf af of je niet net zo goed zelf de promotie kan oppakken (persberichten, interviews, twitter, facebook, enz.)
  3. Je zit aan de uitgever vast. Als voorbeeld een situatie uit mijn omgeving: auteur heeft een boek geschreven waar er een paar honderd stuks van verkocht zijn in 2 jaar tijd. De uitgever vond dat niet genoeg voor een herdruk nu de boeken op zijn. Toch is er nog wel wat vraag naar het boek en de schrijver wil het daarom print-on-demand uitgeven, maar dat wil de uitgever weer niet want hij wil alleen via de traditionele kanalen uitgeven. Gevolg: het boek is niet meer te krijgen.
  4. Je wilt helemaal geen commercieel boek uitgeven: Als het je niet om het geld gaat, dan kan je prima een ebook maken en online verspreiden of een van onderstaande opties kiezen als je toch een papieren boek wilt. Bijvoorbeeld als je je levensverhaal wilt schrijven of memoires, of een familieboek.
  5. Boeken worden steeds minder via boekwinkels verkocht. Dit is niet iets waar ik persoonlijk gelukkig mee ben (het verdwijnen van boekwinkels uit het straatbeeld), maar wel de realiteit. De uitgever met zijn of haar contacten met de boekhandel is dan ook niet meer nodig (dit argument geldt dus niet voor uitgevers die contacten hebben met bepaalde afzetmarkten zoals scholen en studenten).
  6. Schrijfhulp is gemakkelijk zelf te regelen. Veel auteurs zullen hulp nodig hebben, zeker als ze geen ervaring hebben met schrijven. Hoe mooi ook je (levens-)verhaal, dat ‘mooi’ op papier krijgen is een tweede. Maar daar is geen uitgever voor nodig. Hulp bij het schrijven van je eigen boek is prima te regelen via een vele freelance schrijfcoaches. Waarschijnlijk krijg je zo meer aandacht voor je werk dan via een (overbelaste) uitgeverij.

Mogelijkheden om zelf je boek uit te geven

  1. Blurb. Upload je pdf en zet je boek online te koop. Of bestel een kleine oplage
  2. Lulu. Net zoiets
  3. Mijnbestseller.nl. Met een hoopgevende titel een vergelijkbaar concept maar dan van een Nederlands bedrijf

Er zijn meer van dit soort partijen met kleine verschillen in de mogelijkheden. Het concept is steeds: lever de tekst in, doe een (minimale) opmaak en kies een kaft erbij (met ook enige opmaakmogelijkheden). Je boek kan je daarna bestellen en ook aanbieden via een online shop. Het printen van een boek, de  verzending en facturering doen zij voor je en een keer per periode krijg je de opbrengst minus een deel voor de kosten. In ieder geval veel meer dan dat je krijgt van een uitgever, maar je zult zelf je promotie moeten doen.  Wat ook een leuke optie is: 10stuks een uitgever voor kleine oplagen (maar van mooie kwaliteit). Bijvoorbeeld voor een jubileumboek of familieboek. Tenslotte is een eboek ook nog een mogelijkheid, bijvoorbeeld via de kanalen van Apple.

 eigen schrijverij

7 tips voor als je gamedesigner wilt worden

Voor wie er van droomt om (later) gamedesigner te worden, hier een paar belangrijke tips die je op weg helpen:

1. Speel veel games
Jazeker, het mag, nee zelfs het moet. Als je gamedesigner wilt worden moet je veel games gespeeld hebben. Niet voor namedropping (met lage stem: “ik heb nog flubledebubeldy 1.0 gespeeld die was zoveel beter dan flubeldebubbledy 2” en dat soort onzin waar je toch echt geen indruk mee maakt op anderen) maar omdat er veel herhaald wordt in verschillende games. Door veel (verschillende) games gespeeld te hebben, ken jij een hoop gamemechanics die je als bouwstenen kunt gebruiken voor jouw eigen game. Omdat er zoveel herhaald wordt in games, kan je jezelf een hoop geld besparen: speel de oudere versies¬†die je voor een paar euro, een tientje max, koopt op marktplaats, ebay, koniginnedag koningsdag, enz. De mame emulatoren van oude console games (atari, nintendo NES, sega, etc.) is ook goed studiemateriaal en het schijnt dat er wel eens mame games van de vrachtwagen vallen op het internet….

2. Speel veel bordspelen
De bron van veel computergames zijn bordspelen dus ook die moet je uitvoerig spelen. Van de oude klassiekers backgammon, schaken, dammen, ganzenbord tot de nieuwe uitvindingen van Klaus Teuber en andere bordspelontwerpers.

3. Maak je eigen bordspellen
Het gaat even tijd nodig hebben voordat je de technieken beheerst om je eigen videogame te programmeren, dus begin met het maken van bordspellen. Daar is niets mis mee (denk nogmaals aan Klaus) en je leert er basale zaken van gamedesign als spelverloop, balans, testsessies en gameart mee. Veel spelen met vrienden. Ook varianten op ‘schoolplein spelletjes’ (tikkertje, balletje trap, verstoppertje) zijn geschikt om mee te experimenteren.

bordspel maken

4. Begin easy
De games die jij waarschijnlijk tof vindt (de Xbox1 en PS4 titels) zijn door grote teams van zeer goede professionele specialisten gemaakt. Dus dat red je niet in je eentje. Maar een simpele game in een tool als Gamemaker, Scratch, Gamesalad kan iedereen maken. En de uitdaging is (voor nu) om met simpele middelen toch een leuk spel te maken. Soms zijn heel simpele spelletjes (casual games) vernieuwender dan de grote sequels die qua gamemechanics al jaren hetzelfde blijven en alleen grafisch steeds mooier worden.

5. Doe een cursus of lees een paar boeken
Doe een cursus gamedesign zoals bijvoorbeeld bij Gameskool of lees een paar boeken over games bouwen. Uiteraard beveel ik Gameskool.nl aan omdat het imho een van de goedkoopste en snelste manieren is om kennis te maken en je te verdiepen in de verschillende basisdisciplines van gamedevelopment zoals: design, gameart, 2d/3d, gamesounds, testen, programmeren en de diverse tools die je nodig hebt. Maar ook met een paar boeken en of tutorials die je her en der kan vinden kan je een heel eind komen. Het gaat erom dat je overzicht krijgt in de dingen die nodig zijn bij het maken van je game en dat je ontdekt welk onderdeel van games bouwen het beste bij jou past (programmeren/techniek, gameart, gamesound, concept en/of de organisatie van het geheel).

6. Hou je idee zo lang mogelijk geheim
Als je een goed en nieuw game idee hebt: hou het zolang mogelijk geheim. Er zijn helaas bedrijven die goede game¬†idee√ęn¬†jatten en snel uitbrengen op bijvoorbeeld iOs. Je kan een idee niet beschermen, wel een uitvoering van een idee. Dus je mag best een nieuwe versie van Pac Man maken, zolang de game maar een andere naam krijgt en er voldoende anders uitziet. Dus “Pec Men” zal niet mogen, maar bijvoorbeeld “Happy Man” wel (en dan moet de game net even er anders uitzien ook). Dus zorg ervoor dat niet iemand anders jouw goede idee voor jou gebouwd heeft, eerder dan jij zelf.

7. Doe het niet alleen
Gamedesigner wordt je niet door allemaal boeken en ingewikkelde theorie te bestuderen. Gamedesigner wordt je doordat je allemaal games hebt ontwikkeld. Doe dat samen met een groep vrienden. Dan gaat het sneller en is het veel leuker om te doen.

NASA Space apps challenge

Is het mogelijk om in 48 uur een simulatie game te maken waarin je laat zien dat het (weldegelijk) mogelijk is om een land/gebied of de wereld te laten ‘draaien’ op duurzame energiebronnen? Nasa organiseert dit weekeinde de apps challenge waarin verschillende challenges aangegaan worden door duizenden engineers, programmeurs, designers, e.a.

Ik heb me aangemeld om te werken aan de perpetuality game (simulatie?). Gaan we Agile of gewoon helemaal los. Zal ik gamedesign doen of mijn oude vak van duurzame technoloog? Waarschijnlijk beide. Zal ik (veel) slapen. Waarschijnlijk niet.¬†Je kunt ons volgen op de perpetuality facebook pagina. Op die pagina na dit weekeinde (en tijdens) meer te vinden over hoe ver we komen….

apps challenge

Inspiratie voor ICT onderwijs?

Van een van de Gamescool deelnemers (een ICT docent), kreeg ik de volgende reactie:

Deze drie meiden die informatica niet leuk vonden maar
compleet door het lint gaan met Gamemaker. Zelf sprites gemaakt van
foto’s die ze van henzelf gemaakt hebben in allerlei looppas standen.
Foto’s in school gemaakt en nu wordt het een adventure door de school.
Ze leren en passant veel over Photoshop en logisch nadenken. Het geeft
voor mij nogmaals aan hoe nuttig het is om te leren m.b.v. een game!

In maart start er weer een nieuwe gamescool (‘gamenascholing’) voor docenten (PO en VO). Kijk hier voor meer info.