Kinect 2.0 opent nieuwe wegen voor revalidatiegames

Met interesse heb ik eens gekeken naar de mogelijkheden van de nieuwe kinect 2.0 (sorry, ik ben maaaaanden te laat, want het systeem is er al een tijdje ;-))

Het systeem moet zijn werking in de praktijk nog bewijzen en de eerste reviews zijn niet ongedeeld positief.  Maar het ziet er veelbelovend uit voor toepassing bij revalidatiegames. Je kan niet alleen bewegingen monitoren, maar ook spierspanning (hoe precies?), hartbeats,  gewrichtsposities en ook of je nog blij kijkt tijdens het trainen/revalideren! Of het precies genoeg is om relevante data waar te nemen die tot heden alleen nog door een menselijke therapeut of trainer gezien konden worden valt nog te bezien. Maar goed, het gaat om aanvullende training, omdat er gewoonweg niet genoeg therapeuten zijn voor dagelijkse revalidatie na een herseninfarct bijvoorbeeld. Terwijl dagelijks revalideren wel het beste is voor herstel.

Wat ook prettig is, is het feit dat het een relatief goedkoop systeem is en ook kleinere gamestudio’s kunnen ermee werken. Gekoppeld aan een PC (alleen windows 8 🙁 …)of een XBOX one. Waarschijnlijk kan je wat geld besparen door een XBOX versie aan je PC te koppelen.

Nu is het aan de gamedesigners en de therapeuten om met spelletjes en interactieve oefeningen te komen om de revalidatie minder saai te maken en minder arbeidsintensief voor therapeuten!

One thought on “Kinect 2.0 opent nieuwe wegen voor revalidatiegames”

Leave a Reply

Your email address will not be published.