Welke software voor het maken van een game?

Een vraag die ik regelmatig krijg: welke software/tool voor het maken van mijn game. Nou, dat hangt er natuurlijk vanaf. Bij een game project is de tijd eigenlijk altijd de grootste bottleneck. Natuurlijk als je in C++ programmeert, kun je meer dan dat je een game maakt in actionscript (Flash) of een andere (game)ontwikkelomgeving. Maar iets van nul af aan bouwen in C++ kost zoveel tijd, dat het slim is om een goede game-bouw-kit met kant en klare tools en bibliotheken van functies te gebruiken. Alleen als je heel veel tijd en geld (voor programmeurs) hebt, dan kan je nog je eigen game-engine bouwen, maar wie heeft dat nog in deze tijd ;-). 

Als je een 2d game wilt maken voor op het web: Flash
Flash heeft het grote voordeel dat bijna iedereen de webplugin heeft geïnstalleerd. Bovendien is het met actionscript 3 erg makkelijk om de objecten in je game te programmeren. Er is veel lesmateriaal om Flash ter leren en actionscript, maar je moet toch wel rekenen op flink wat tijd voordat je het onder knie hebt.

Als je een stand alone 2d game wilt maken voor PC of Mac: Gamemaker
Ja, als ik een 2d game wil maken die niet op het web hoeft, zou ik Gamemaker gebruiken. Soms wordt de neus opgehaald voor Gamemaker, al zou het een ‘kiddy-engine’ zijn, maar dat is onzin. Waar is dat veel gebruikers jong zijn, maar ik zou niet weten wat bv Flash meer kan dan Gamemaker als het gaat om gamedevelopment. De ingebouwde GML programmeertaal is krachtig en wie handig is kan de taal zelf nog verder uitbreiden. Maar de grote kracht van Gamemaker is de snelheid waarmee je een game in elkaar zet. De interface is zo handig dat ik binnen een week een volwaardige 2d game heb, in Flash zou me dat veel meer programmeertijd kosten. Binnenkort kun je ook Apple games maken met Gamemaker.

Als je een goed beveiligde webgame wilt maken: Adobe Director
Een groot nadeel van Flash is dat de code open is (geen open source, wel open standaard). Hierdoor kunnen handige mensen kijken hoe je game in elkaar zit. Handige mensen weten zo de vele prijsvraag games op het web te manipuleren. Ik deed zelf mee met een spelletje van mijn zorgverzekeraar. Je had een minuut om punten te halen. Ik had er 960 in een minuut en had bijna alle punten gepakt. De winnaar: een man uit Groningen. Zijn score: 30.000! Zijn beroep: programmeur. hmmmm.
Je game goed beveiligen blijft lastig, maar werken met Shockwave (Director) in plaats van Flash maakt het de hackers een stuk lastiger. De code van shockwave is – voorzover bekend – nog nooit gehackt. Eventueel kan je je flash game ‘inpakken’ met director en er een shockwave bestand van maken.

Als je een 3d webgame wilt maken: Unity3d of Director
Deze keus is lastiger. Director is verouderd, maar Adobe heeft beterschap en updates beloofd. Unity is hypermodern, met moderne programmeertalen (C# of Actionscript), ondersteunt vele 3d modelleringspakketten, waaronder Blender en is snel. Director daarentegen heeft een veel bredere ondersteuning op het web (Shockwave plugin) en is recent geupdate. Ik zou zeggen dat Unity op dit moment een stuk beter is dan Director, maar wellicht gaat dat veranderen met Director 12 of 13. Dus wie een jaartje kan wachten met kiezen… Misschien ook zelf vergelijken. Hier een Shockwave 3d game en hier een Unity 3d wereld voor op het web.

Als je een 3d stand alone game wilt maken voor PC of Mac: Unity3d
Als je een game wilt maken voor de Nintendo Wii: Unity3d

Als je een game wilt maken voor de Iphone: Unity3d
Toegegeven Apple heeft zijn eigen gratis ontwikkelomgeving voor de Iphone, maar die is wel echt bedoeld voor echte C programmeurs. Bovendien ontbreken veel gamefuncties, die je dus zelf eerst zult moeten programmeren (zoals een physics engine). Unity is veel makkelijker en sneller!

Als je een game wilt maken voor de Xbox360: XNA studio
Voor de Xbox heb je niet veel keus. Er is voor independent developers alleen XNA. 
Alleen kan je je afvragen of je überhaupt wilt ontwikkelen voor de Xbox360. Er zijn er niet erg veel van verkocht (relatief) dus als je wilt dat veel mensen je game gaan spelen, beter iets voor het web, PC of Wii ontwikkelen.

Denk bij het kiezen van een platform en software goed na. Het gaat niet om de mooiste specs, het gaat om waar je het snelst iets moois mee kunt maken. Tijd is de sleutel tot een goed gameproject.

7 thoughts on “Welke software voor het maken van een game?”

  1. Zeer goed artikel, alleen ben ik het niet eens met je keuze van Game Maker boven Flash, persoonlijk vind ik Flash veel makkelijker/handiger werken en er bestaan components en veel open source projecten om het allemaal een stuk gemakkelijker te maken. Flash wordt naar mijn weten veel en veel meer gebruikt op de arbeidsmarkt.

    Zelf gebruik ik voor games tegenwoordig echter nauwelijks meer Flash, ik prefereer in Unity 2D & 3D games te maken … het heeft gewoon zoveel mogelijkheden! Dat die plugin penetratie zo laag is dat is jammer maar zal denk ik ook wel veranderen in de loop der jaren.

    Ik zie Adobe niet als geschikt bedrijf voor het ontwikkelen van zulk soorten platforms: Flash/Director zijn heel erg leuke tools hoor, maar als je het goed bekijkt zijn de mogelijkheden nog groter dan wat zij kunnen, dat denk ik tenminste. Bedenk zelf: Macromedia (later overgegaan in Adobe) introduceerde de term RIA = Rich Internet Application, Flash/Director waren zeer populair omdat Adobe alleen maar kleine concurrenten had. Maar wees nou eens eerlijk: ze konden ontwikkelaars met de tools tot een bepaald minimum zoveel mogelijk ergeren als ze zelf wilden, ze waren aan Flash/Director overgelaten.

    Dat was een hele tijd geleden, hoe het er nu voor staat zou ik : Director opgeven … niemand gebruikt het meer, het heeft een tien jaar verouderde interface & features, nauwelijks documentatie, voorbeelden, Adobe lijkt er zelf ook geen moed meer in te hebben. Flash heeft helemaal geen interface gemaakt voor games, een slome/buggy player, geen goede 3D ondersteuning en wil Adobe dat wel, dan moet ze de hele plugin omver gooien, want 3D ondersteuning kun je niet zomaar even toevoegen. Ik ben niet de enige die achter dat standpunt staat, Adobe zegt zelf ook dat ze dit hierom voorlopig niet van plan zijn. Unity focust zich helemaal op hun tool en heeft onder andere daarom veel succes, ze zijn niet zo’n groot massabedrijf wat een product zomaar even overkoopt en er vervolgens (bijna) niets mee doet.

    Daarom geloof ik dat voor alle soorten game development die je hierboven noemt Unity3D de beste keuze is (ondanks dat er betere software voor het ontwikkelen van standalone games is, met een webplayer heb ik nog niet zoveel gezien, is Unity eigenlijk spotgoedkoop, het werkt op een hele unieke manier, en je kunt een groot deel van je games meteen op de web player laten draaien).

    Als ik mijn meningen te dictatoriaal verkondig, is dat niet mijn bedoeling.

  2. Ik wil beginnen met eigen (simpele) games maken en ik wil dus flash hebben. maar ik heb geen flauw idee hoe ik eraan moet komen! is het gratis of moet je ervoor betalen? een linkje zou handig zijn.

    1. Flash is best duur. Als je student bent kun je via surfspot goedkoper flash kopen, maar dat is wel een edu licentie dus die mag je wel gebruiken om het te leren, maar NIET om je games mee te publiceren.

      Ik zou ook eens kijken naar de nieuwe versie van Gamemaker. Het is veel sneller te leren dan flash en je kan er HTML5 games mee maken en ook Ipod, Ipad, Android, PC en Mac games. Je kunt beginnen Gamemaker te leren met een gratis versie en dan later de html5 versie of de uitgebreide studio versie. Zie verder bv. http://www.gameskool.nl om gamemaker te leren

Leave a Reply to Nikkie Cancel reply

Your email address will not be published.